Lekki tornister
NADMIERNA WAGA TORNISTRA A ZDROWIE UCZNIA
Tornister dziecka odgrywa ogromną rolę w utrzymaniu prawidłowej postawy oraz zapobieganiu skrzywieniom kręgosłupa:
- zbyt ciężki plecak może powodować niekorzystne, bolesne napięcia w mięśniach i stawach, oraz bóle bioder i kolan;
- noszenie nieodpowiedniego plecaka wymusza nieprawidłową postawę, może sprzyjać kształtowaniu nieprawidłowej statyki ciała - pochylenie sylwetki do przodu, a także bóle w okolicach karku;
- nadmierne obciążenie źle wpływa również na ramiona, które są nieprzystosowane do noszenia ciężarów;
- waga tornistra ma wpływ na zmniejszenie pojemności płuc.
Na przekroczenie wagi tornistrów/plecaków uczniów mają wpływ przede wszystkim czynniki takie jak:
- obciążenie podręcznikami i zeszytami z przedmiotów, które nie były ujęte w programie nauczania w danym dniu;
- noszenie dodatkowych słowników i książek;
- noszenie przedmiotów nie związanych bezpośrednio z programem nauczania, takich jak: pamiętniki, albumy, zabawki, butelki z napojami o dużej zawartości;
- niewystarczający nadzór opiekunów (rodziców, nauczycieli) nad zawartością tornistrów;
- rodzaj materiału, z jakiego został wykonany tornister lub plecak (waga pustego tornistra waha się od 0,5 kg do 2 kg);
- plecak powinien posiadać ergonomiczną, odpowiednio usztywnioną ściankę przylegającą do pleców;
- powinien mieć równe, szerokie szelki, których długość umożliwi swobodne wkładanie i zdejmowanie, jednocześnie zapewniając jak najlepsze przyleganie plecaka do pleców;
- cięższe rzeczy należy umieścić na dnie, a lżejsze - wyżej;
- tornister/plecak należy nosić na obu ramionach;
- waga tornistra nie powinna przekraczać 10-15% masy ciała
Aby zapobiegać dysfunkcjom układu ruchu, oprócz prawidłowo dobranego, spakowanego i użytkowanego tornistra należy uczniom zapewnić odpowiednią ilość aktywności fizycznej, a także właściwe stanowisko pracy, zarówno w szkole jak i w domu, oraz wyrobić właściwe nawyki ruchowe (zachowanie symetrii ciała przy wykonywaniu czynności ruchowych i statycznych tj. oglądanie telewizji lub odrabianie lekcji).